page view image

El-gitar og opera med far og sønn Bredesen // Strømsø kirke, Drammen

Informasjon
event image

El-gitar møter opera, far møter sønn.

En unik musikalsk sammensetning i denne trioen som så dagens lys første gang i Frogner kirke i Lier i oktober 2022 til fullsatt hus. Dette er noe Bent og Simen har snakket om å gjøre siden Simen slo inn på operakarrieren. Folk var tydeligvis nysgjerrige på om dette kunne fungere, med el-gitar, opera og klaver. Og det gjorde det så absolutt. Trampeklapp i kirken er ikke dagligdags kost. Trioen fremfører lieder og opera-arier i tillegg rene instrumentalinnslag. Når konsertdatoen ligger i desember er en julesang heller ikke utelukket...

Bent Bredesen var en musikalsk drivkraft i Jonas Fjeld Band gjennom 15 år, fra 1975 til 1990. Den karaktersterke og legendariske gitaristen har bidratt både som gitarist og produsent på en rekke plateutgivelser, samt gjort tjeneste i en rekke band siden den gang. Siste tilskudd i rekken er det spennende prosjektet Lier Gitarkvartett med Knut Ingolf Brenna, Håvard Caspersen og Frode Kjekstad. Han har utgitt 3 soloplater, "Brede" i 1981 og "det faller regn" i 2003. I 2015 kom instrumentalplaten "Doggerland". Drammens Tidendes anmelder ga platen terningkast 6 og Bent arbeider for tiden med en oppfølger til denne.

Simen Bredesen er en norsk operasanger som begynte sine studier i klassisk sang ved Griegakademiet i Bergen. Han fullførte deretter et ettårig program og en mastergrad ved Operahøgskolen i Oslo, og ble ferdig uteksaminert våren 2021. Under sesongene 2021/2022 og 2022/2023 er han ansatt som solistpraktikant ved Den Norske Opera og Ballett, der han debuterte som John Styx i "orfeus i Underverdenen" i desember 2021.

I løpet av sine første sesonger ved Den Norske Opera og Ballett har Simen videre spilt roller som Howard Boucher i "Dead man walking", Pierre i "Ingenting", Dancaïro i "Carmen", Junger Diener i "Elektra" og Spoletta i "Tosca". Simen har et mangfoldig repertoar og er også en ettertraktet konsertsanger.

Jan Gunnar Sørbø holdt sin første solo-recital som 14-åring og konserterte allerede som ungdom i en rekke forbindelser. Han vant ungdommens pianomesterskap som 17-åring og deltok i NRK Talentiaden to år tidligere. Klaver studerte han hovedsaklig med professorene Erling Eriksen, Einar Steen-Nøkleberg, Jens Harald Bratlie, Christina Bjørkøe og Michael Endres. I 2018 avsluttet han sin solistutdanning ved Syddanske Musikkonsertvatorium (Odense, DK) med offisiell debutkonsert. I sin PhD-grad fra Norges musikkhøgskole (2017) arbeidet han med fortolkning av soloverker av Beethoven og Chopin, med utgangspunkt i Hans von Bülows instruktive noteutgaver. Jan Gunnar Sørbøs fortolkning kjennetegnes av dyptpløyende fremføringer både i teknisk og erkjennelsesmessig forstand. I tillegg til aktiv konsertering som solist og kammermusiker har han undervist i klaver og fortolkning ved Norges musikkhøgskole.

Velkommen til en stor opplevelse i Strømsø bykirke!

Konserten er støttet av Kulturdirektoratet, Norsk kulturfond.

opera bredesen simenbredesen bentbredesen elgitar klaver jangunnarsørbø strømsøbykirke strømsøkirke drammen tenor

Ansvarsfraskrivelse

Kjøpte billetter refunderes ikke.